Lage zelfwaardering? Cursus assertiviteit leert je daarmee omgaan (dankzij 5 tips)

De manier waarop je naar jezelf kijkt en hoe je over jezelf denkt bepaalt veel. De uitdagingen die je aandurft bijvoorbeeld, of met wie je wel of niet een gesprek durft aan te knopen. Heb je een lage zelfwaardering voor je eigen vaardigheden, je uiterlijk of karaktereigenschappen dan zul je ook merken dat je veel dingen uit de weg gaat. En dat is jammer: het bepaalt de mate waarin je succesvol bent, maar ook hoe goed je in je vel zit.

Vandaar dat er doorgaans bij een cursus Assertiviteit wordt gewerkt aan het opkrikken van je zelfwaardering. Juist om het beeld dat je van jezelf hebt op te schonen en te versterken. Hierdoor wordt je niet alleen weerbaarder, je staat ook sterker in je schoenen.

5 tips om bewust te werken aan je zelfwaardering

Ondanks dat een lage zelfwaardering vaak diepgeworteld zit en je die niet binnen de ene op de andere dag 180 graden draait, zijn er wel een aantal dingen waaraan je zelf bewust kunt werken.

1.   Verander je negatieve mindset

Jouw negatieve zelfbeeld is niet van de ene op de andere ontstaan. Daar hebben tal van ontwikkelingen in het verleden voor gezorgd. Hierdoor ben je vast gaan houden aan bepaalde overtuigingen. Alleen: wat jij gelooft wil niet altijd wáár zijn. Indien je aan je zelfwaardering wil werken, moet je dat beseffen.

Bedenk daarom eens aan welke negatieve denkbeelden jij vasthoudt en waar ze vandaan komen. Geloof je bijvoorbeeld dat je geen fouten mag maken? Bijvoorbeeld omdat je hier in je vorige baan nodeloos voor werd afgestraft? Of dat je altijd alles fout doet? Bijvoorbeeld omdat een ex-partner dat telkens zei?

Kijk er vervolgens rationeel naar. Is dat werkelijk zo? Is er tegenbewijs? Hoe vaak doe je bijvoorbeeld iets goed? Klopt het niet dat een collega laatst lovend over je sprak en dat ook je leidinggevende tevreden is met je resultaten? Verzamel zulke tegenbewijzen en bedenkt een positief alternatief: ‘ik maak soms fouten en dat is oké. Iedereen maakt ze.’

2.   Kijk eens naar wat je wel goed kan

Daarnaast leg je waarschijnlijk jouw vergrootglas enkel op de negatieve aspecten van je kennen en kunnen. Draai dat eens om: wat zijn de positieve kenmerken, vaardigheden en talenten die je bezit? Ga daar eens net zo grondig op in als op je negatieve kanten.

Wat maakt jou anders dan je collega’s? Welke obstakels heb je overwonnen? Waar ben je redelijk goed in? Wat is je meest positieve eigenschap? Indien je het lastig vindt om met antwoorden te komen, vraag dan eens een collega, vriend of familielid. Zij kunnen ongetwijfeld tal van positieve eigenschappen opnoemen. Want dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Cursus Assertiviteit

3.   Noteer wat goed ging en waar je dankbaar voor bent

Er hoeft maar een klein ding fout te gaan en je zult er de hele dag over lopen piekeren. Allereerst is dat natuurlijk onnodig, maar besef je ook dat je dit nooit doet wanneer er iets goed gaat. Zulke dingen wuif je lang weg, in plaats van ze over de hele dag uit te rollen.

Door dagelijks stil te staan bij de dingen die goed zijn gegaan of die jij goed gedaan hebt, zul je merken dat je beter over jezelf gaat denken. Pak daarom een apart boekje of open een notitie bestand op je een device en schrijf dagelijks drie dingen op die goed gingen. Dat mag als iets kleins zijn als een file die je hebt ontweken.

Door te focussen op wat wél goed gaat, zul je merken dat je het ook makkelijker van je af kunt zetten wanneer dingen tegenzitten. 

4.   Hecht niet teveel waarde aan kritiek

Natuurlijk is het vervelend om te horen dat je iets verkeerd doet, maar hierin blijven hangen kan zorgen voor een lage zelfwaardering. Natuurlijk zul je wel naar de feedback moeten luisteren (voor zelfontwikkeling), maar besef dat kritiek ontvangen geen aanval hoeft te zijn op jou, als persoon. Daarnaast wil je je afvragen of de feedback juist is en wie jou de kritiek geeft.

Luister er dus naar, bedank de ander, ga na of je je in de kritiek kunt vinden en bedenk je welke lessen je uit de kritiek kunt halen. Zo maak je feedback bruikbaar, in plaats van het te zien als een persoonlijke aanval.

5.   Oefen assertief gedrag

Een andere fantastische manier om aan je lage zelfwaardering te werken, is door aan je assertiviteit te werken. Want misschien ben je niet snel geneigd om voor jezelf op te komen en vertoon je daarom passief of juist agressief gedrag. Door te leren hoe je op een assertieve wijze je eigen grenzen kunt aangeven, ‘nee’ kunt zeggen (zonder je schuldig te voelen) en jouw wensen duidelijk te maken, kom je steviger in je schoenen te staan.

Het volgen van een cursus Assertiviteit zal je met de bovenstaande zaken helpen. Beter nog: doorgaans oefen je tal van praktijkvoorbeelden zodat je wéét wat je kunt doen of zeggen om je eigen grenzen te bewaken. Volg er dus eens een!

Kortom

Het is vervelend dat jij jezelf niet hoog hebt zitten. En er kunnen nog honderd mensen vertellen dat dat niet nodig is en dat je een fantastisch persoon bent, maar soms zul je het zelf moeten ondervinden. Dán pas kom je van dat negatieve gedachten patroon af dat zich over de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Bovenstaande tips kunnen je daar hopelijk bij helpen; probeer ze dus eens uit en overweeg om zekers eens zo’n cursus Assertiviteit te volgen!

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*