Risico’s bij een referral strategie

Refferral marketing is een strategie die al tijden lang wordt ingezet door bedrijven. Wanneer deze strategie succesvol wordt uitgevoerd, valt er veel winst uit te halen. Echter, wanneer deze methode niet op de juiste manier wordt uitgevoerd, kan dit ten nadele van het bedrijf zijn. Het bedrijf kan namelijk de geïnvesteerde middelen verliezen en zelfs de reputatie kan verslechteren. In dit artikel lees je over wat referral is, wat de risico’s zijn en hoe je deze zoveel mogelijk kunt voorkomen.

Wat is een referral strategie?

Bij een referral strategie zet een bedrijf haar klanten in om meer klanten te krijgen. Een mooi voorbeeld hierbij is mond-tot-mondreclame. Een klant van een bedrijf is enthousiast en doet een aanbeveling bij kennissen, vrienden en familie. Vervolgens doen deze contacten ook een aanbeveling bij de contacten die zij weer hebben. Wanneer deze cyclus doorgaat, krijgt het bedrijf vanzelf nieuwe klanten.

Soorten referral strategie

Aangezien referral (+ marketing) al lang bestaat, zijn er aardig wat verschillende strategieën ontworpen. Bij al deze strategieën blijft de kern hetzelfde: Door de aanbevelingen van een klant, nieuwe klanten binnenhalen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door het geven van een beloning bij een aanbeveling. Dit wordt ook wel gebruikt binnen apps. Wanneer de appgebruiker een ander overtuigt om de app ook te instaleren, krijgt de gebruiker een beloning. Op deze manier wordt het aanbevelen aantrekkelijker voor de gebruikers.

Affiliate marketing is ook een vorm van referral. Hierbij ontvangt een participant een link, die verwijst naar een product of dienst van een website. De participant beveelt dit product of dienst aan door gebruik van een blog of sociale media platformen. Wanneer iemand via de link het product of dienst koopt, krijgt de participant een percentage van het aankoopbedrag.

Wat er mis kan gaan

Een risico van referral marketing ontstaat wanneer een aanbeveling niet betrouwbaar en oprecht overkomt. Vooral bij affiliatie marketing kan dit een groot probleem zijn. Wanneer de participant namelijk geen enkele vorm van affiniteit voor het product of dienst laat zien aan de doelgroep, zal er geen gebruik worden gemaakt van de link. Ook kan het dan overkomen alsof de participant en het bedrijf zich alleen focust op de winst. Dit kan problemen opleveren voor de reputatie van het bedrijf.

Hoe maak je de risico’s zo klein mogelijk?

Dit probleem kan worden opgelost door goede affiliatie partners uit te kiezen. Kies bijvoorbeeld participanten uit die content creëren die overeenkomt met het soort dienst of product dat je verkoopt. Ook moet je jouw referral strategie niet te opvallend maken. Het is belangrijk dat je een balans vindt tussen het zichtbaar maken van jouw product en de oprechtheid van een blog of link. Specialisten van Double Smart kunnen jouw bedrijf helpen met het maken van een referral strategie die bij jouw bedrijf past. Neem contact met hen op voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *