Workshop Feedback Geven deelt de 5 belangrijkste feedback regels

Iedereen kan kritiek uiten. Heel lastig is het niet. Maar of je kritiek aankomt en of je daarmee niet de relatie met de persoon schaadt, is een heel ander verhaal. Dan zul je op een aantal zaken moeten letten. Volgens een training Feedback Geven zijn er een aantal regels die jou kunnen helpen kritiek – maar ook zeker complimenten – op een constructieve en bruikbare wijze te uiten.

Probeer ze zelf eens uit, de volgende keer dat je een collega een compliment geeft bijvoorbeeld, of hem negatieve terugkoppeling moet geven.

Regel #1: Geef én ontvang feedback

Geven en nemen, dus. Je kunt niet alleen maar altijd degene zijn die kritiek uit op anderen en weigert deze zelf te ontvangen. Dat geldt daarentegen ook voor complimenten: niet enkel uitdelen en zelf maar wegwuiven.

Tijdens een cursus Feedback Geven leer je dat feedback tweerichtingsverkeer is. Je uit kritiek op een opbouwende manier om iemand een leerkans te bieden, maar je staat er ook zelf voor open. Je luistert naar kritiek die je ontvangt en doet er wat mee.

Complimenten uitdelen? Prima, maar wuif ze niet weg wanneer je ze zelf ontvangt. Luister naar wat een ander zegt en vraag door zodat je precies weet wat je goed hebt gedaan.

Regel #2: Gebruik de 80/20-regel

Onthoud daarnaast dat enkel kritiek spuien nooit leuk is. Natuurlijk bedoel je het goed door iemand te wijzen op wat hij of zij kan veranderen om nóg meer uit zichzelf te halen, maar onthoudt dat positiviteit altijd de grootste motivator is.

Een training Feedback Geven leert je daarom een goede ratio aan te houden: 80% van de feedback die je iemand doorgaans geeft is positief, 20% mag opbouwende kritiek zijn.

Regel #3: Wees zo specifiek mogelijk

Een andere stelregel waaraan ze tijdens een workshop Feedback Geven vasthouden, is dat je nooit zomaar vage terugkoppeling geeft (‘Dat ging best goed, niet?’). Vertel duidelijk wat goed ging of wat juist beter kon. En waarom.

Op die manier kun je negatieve prestaties effectief corrigeren en positieve prestaties bevorderen. De ontvanger kan daadwerkelijk met je feedback aan de slag.

Regel #4: Focus op het probleem, nooit op de persoon

Nooit uit je kritiek op de persoon zelfs; op zijn of haar persoonlijkheid of kenmerken. Volgens een cursus Feedback Geven levert dat enkel verwarring en wrok op. Nee, richt enkel je pijlen op het resultaat of de acties van een persoon; op de hoe het is gegaan en de wat. Hiermee voorkom je dat hij of zij zich persoonlijk moet verdedigen of dat je jullie persoonlijke band schaadt.

Regel #5: Bied hulp aan

Een cursus Feedback Geven leert je tot slot dat je feedback altijd bedoeld is om te helpen; om je gesprekspartner vooruit te helpen en om verbeterpunten te ontdekken. Maar ook na het uiten van kritiek om complimenten, kun je hem of haar nog een helpende hand bieden: geef bijvoorbeeld tips (‘je kunt ook zo…’), bied tijd aan (‘wil je binnenkort anders samen kijken naar…’) of training (‘Loop anders eens een dagje mee met…’)

Kortom

Iedereen kan feedback geven en iedereen doet het ook, bewust of onbewust. Wil je het goed doen – zodat de ander er daadwerkelijk iets aan heeft – doe het dan volgens de feedback regels.

  • Geef én ontvang feedback – het werkt alleen als tweerichtingsverkeer.
  • Hou je aan de 80/20 ratio – 80% positief erkennen en 20% kritisch opbouwen.
  • Wees specifiek – zeg niet “goed rapport”.
  • Focus op product, niet persoon – vraag “wat” en “hoe”, niet “waarom”.
  • Bied hulp – met de juiste tools, je tijd of een training.

Bovenstaande helpen je op weg. En wil je nou meer bruikbare tips en adviezen ontvangen, volg dan eens een cursus Feedback Geven.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*